SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Umeå Gymnastikförening
Gymnastik

Passbeskrivningar Gymmix gruppträning

AMT - Avancerad Motorisk Träning - Johan & Lucas

Inga förkunskaper krävs – så länge du vill och inte är rädd för att testa något nytt! Träningen kan anpassas så att en nybörjare och tidigare elitgymnast kan ha roligt tillsammans! AMT betyder Avancerad Motorisk Träning och kombinerar gymnastikens grundträning med intensiv cirkelträning. AMT är också en träningsform för hela kroppen. Utöver de positiva effekterna av styrketräningsmomenten tränas också koordinationsförmåga, rumsuppfattning och balans. Anmälan krävs!

 
Bollywood, Indisk dans - Ramya
I Bollywood dans engageras hela ditt väsen, hjärtat, kroppen och alla dina sinnen för att ge uttrycksfulla rörelser.
När våra tankar, känslor, handlingar och avsikter slås ihop, får vi en integrerad upplevelse som uppmuntrar och främjar känslor av helhet och inre frid. Det är definitivt det mest roliga sättet att komma i form, eftersom det innebär en hel del kardiovaskulära övningar. Det gör även att du för en stund kan fly in i en fantasivärld och vara så känslomässig, så energisk och/eller så ömklig som du själv vill, utan att behöva be om ursäkt. Bollywood dans kan skilja sig åt väldigt mycket, en kan vara väldigt traditionell, medan en annan kan vara mycket djärv, sexig och modern. Eftersom det är en kreativ explosion, hänger det mycket på koreografens/lärarens tolkning av dansen.
 
Core - Anne-Charlotte 
 

Core är träning av rygg, mage och bäckenbotten för att uppnå styrka, stabilitet, balans och rörlighet i hela kroppen. Fokus ligger på balans- och styrkeövningar, med inslag av lite roliga, kluriga och ibland även tunga övningar. Du utgår från din egen nivå, tränar i din egen takt och bygger på efter hand. Passets uppbyggnad; uppvärmning, styrkeövningar 27-28 minuter, nedvarvning och stretch. Medtag gärna yogamatta.

 

Gymmix UTE, onsdagar kl. 10-11

 

Under september och oktober gympar vi utomhus! Välkommen till Energiparkens gräsmatta intill Umeå Energi Arena! Där blir en blandning av gympa, Tabata, Hiit och stationsträning. Tag med liggunderlag och kläder efter väder. Inga förkunskaper krävs då du gör rörelserna utifrån dagsform och ork.

 

Hiit - High intensive intervall training - Anne-Charlotte
Ett pass som pressar pulsen upp mot max och förbättrar kroppens syreupptagningsförmåga. Vi kör varje övning mellan 20-45 sek, vilar 10-15 sek och upprepar sedan detta under ca 15-30 minuter med olika konditions- och coreövningar. Under terminens gång kommer vi att varva arbete i grupp med stationer var fjärde vecka.
 
Efit/Hiit Utomhus - Angelika och Lea
Det är intervallträning för att hålla värmen och styrkeövningar med kroppen som redskap. Du anpassar övningarna efter din förmåga. Ta med eget liggunderlag.
 
Latin Fusion (likt Zumba) -  Eva 
Underbart latinska rytmer kombineras med roliga danssteg som tränar överkroppen, underkroppen och allt däremellan. Det är så kul att man inte ens tänker på att man tränar! Passar alla åldrar, inga förkunskaper krävs!
 
 

Lättgympa - Anne-Charlotte 

 

En skonsam men ändå fartfylld träning med enklare steg och rörelser för att förbättra rörlighet, balans, styrka och koordination. Lite högre intensitet och två låtar längre än seniorpasset. Inga hopp utan endast steg, som kan lätta från golvet om man så önskar.

 
Medelgympa - Kristian och Kerstin
Ett gruppträningspass som passar alla. Till medryckande musik tränar vi hela kroppen.

Medelgympa/Gummiband - Ann-Britt
Klassisk medelgympa, en gruppträning som passar de flesta. Vänder sig till Dig som är något träningsvan. Kondition varvas med styrka och rörlighetsträning och i styrkedelarna arbetar vi med gummiband som extra motstånd. Intensiteten är avsedd att passa normal styrka och kondition. Alla pass körs till medryckande musik.
 

Puls/Styrka - Eva

Ett roligt träningspass till den bästa musiken från 90-talet. Efter en uppiggande uppvärmning lägger vi stort fokus på bra styrkeövningar som tränar hela kroppen och avslutar med en pulstopp, med spring och hopp. Passet genomförs med mycket pepp och rörelseglädje. Kommer finnas alternativa övningar så du väljer själv hur hårt du vill jobba. Vi avslutar med nedvarvning och en skön stretch. Medtag egen matta.

 
Senior Plus -  Ann-Britt - Uppehåll på grund av Covid-19
Ett klassisk seniorpass med möjlighet att bli svettig och att arbeta med både kroppen och knoppen. Vi tränar rörlighet, koordination och styrka.
 
Senior Plus - EvaMarie - Uppehåll på grund av Covid-19
Senior plusgympa passar alla och är en allsidig och funktionell träning för hela kroppen. Du tränar kondition, styrka, rörlighet och koordination på ett effektivt och roligt sätt. Genom glad och igenkännande musik inspireras du till rörelse och träningsglädje med sannolikt god effekt. Passet leds av en instruktör som uppmuntrar och informerar om rörelserna. Gympapasset omfattar uppvärmning, tänjning, kondition, styrka, nedvarvning och muskeltöjningar i form av lättare yogaövningar och avslutas med skön avslappning. Utifrån din dagsform väljer du passets intensitet.
 
Tabata - Uppehåll på grund av Covid-19
Ett träningspass där hela kroppen får bra träning. Vi varvar styrka och kondition i intervaller.
 
Vattenträning - Uppehåll  på grund av Covid-19
En härlig motionsform där du till medryckande musik får ett effektivt styrke- och konditionspass där du även tränar smidighet. Vattengympa avlastar leder, har liten skaderisk och passar de flesta.
 
Yoga - Tuula och Linda
Med kroppsrörelser tränar vi styrka, smidighet, balans och fokusering. Rörelserna görs i koordination med andningen som är ett redskap som både hjälper oss att slappna av och öka energinivån i kroppen. Alla kan utöva yoga och rörelserna anpassas till enskilda människan så långt det är möjligt även i grupplektion. Medtag egen matta.

 

 
 
Ladda ner Medlemsappen
Ladda ner Ledarappen