SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Umeå Gymnastikförening
Gymnastik

Vanliga frågor och svar
Nedan hittar ni svar på de vanligaste frågorna angående vår verksamhet.
Om du letat men inte hittar det du söker kan du maila till kansli@umeagf.se
 
1. Hur anmäler/återanmäler jag?
2. När startar terminen och när är det lov?
3. Kan jag avboka och få återbetalning?
4. Vilka grupper finns?
 
5. Gruppen är fullbokad. Kan jag stå i kö?
6. Vad ska barnen ha på sig när de tränar?
7. Vad ska gymnasterna ha på sig när de tävlar?
8. Vad innebär det att vara stödmedlem?
 
9. Vart köper man ring- & räckskydd eller barrhandskar?
10. Varför tränar inte alla grupper på Gymnastikens Hus?
11. Vart köper jag föreningskläder och gymnastikdräkter?
 
1. Hur anmäler/återanmäler jag?
Anmälan och bokningen inför en termin sker i vanliga fall i 3 steg på vår hemsida >>> 
 
Inför varje termin ska en ny anmälan och bokning göras av alla medlemmar för att behålla sin plats. Tider för när anmälan öppnar skickas ut via mail till befintliga medlemmar, till de som gjort intresseanmälan samt kommuniceras via hemsidan och vår Facebooksida.
 
Steg 1 - Återanmälan för befintlig medlem:
Inför en ny termin gäller förtur för befintliga medlemmar. Förtur innebär att man har möjlighet att boka till den grupp man gick i föregående termin. Förtur innebär INTE reserverad plats eller garanterad plats utan kräver att du aktivt gör en återanmälan innan nästa datum.
 
Steg 2 - Byte av grupp för befintlig medlem:
Även i detta steg gäller förtur för befintliga medlemmar. Förtur i detta skede innebär att man har möjlighet att boka till hela verksamheten i mån av plats, innan platserna släpps till allmänheten men här är det först till kvarn som gäller.
 
Steg 3 - Anmälan nya medlemmar:
Inför en ny termin är det i detta skede nya medlemmar/medlemmar som inte varit aktiv under föregående terminen kan boka sin plats i våra grupper i mån av platser och först till kvarn.
 
 
Om grupperna som var av intresse blivit fullbokad så trycker du i första hand i knappen "Bevaka" för den gruppen. På så sätt kommer du få ett automatiskt mail om det skulle bli en ledig plats (här gäller först till kvarn). 
 
 
Bokning inför höstterminen sker veckan efter midsommar först steg 1 och resterande steg i början av augusti.
Bokning inför vårterminen sker i början av december.
2. När startar terminen och när är det lov?
Vårterminen: Start vecka 2 för våra Trupp-& AG-grupper och vecka 3 för barn- & ungdomsgrupper
Höstterminen: Start vecka 36
 
Terminstider
Familj-, Bamse-, Barngympa - vecka 36 samt vecka 3 och har totalt 12 gympatillfällen
Basgrupp - vecka 36 samt vecka 3 och pågår 14 veckor
Artistisk gymnastik - vecka 36 till 50 samt vecka 2 till 21
Truppgymnastik - vecka 36 till 50 samt vecka 2 till 21
Gymmix - vecka 36 till 50 samt vecka 3-17
 
Lovdagar
Sportlov vecka 10 (VT24)
Påsklov vecka 14 (VT24)
Höstlov vecka 44 (HT24)
 
Vi reserverar oss för att det kan skilja sig från grupp till grupp och detta är generellt för de olika inriktningarna. Ledarna för respektive grupp har ansvar för att meddela de tillfällen som blir ett uppehåll.
3. Kan jag avboka och få återbetalning?

Följande villkor för avanmälan gäller:

Avanmälan inom 14 dagar från bokningsdatum och innan start: 100% av betald avgift återbetalas, om inte 1:a träningsveckan påbörjats då gäller meningen nedan.

Avanmälan efter 1:a träningsveckan: Betald avgift återbetalas förutom licensavgift (150 kr, gäller ej BU), medlemsavgift (100 kr) samt en avgift för de träningar som varit. 

Avanmälan under 2:a till 4:e träningsveckan: Betald avgift återbetalas förutom licensavgift (150 kr, gäller ej BU), medlemsavgift (100 kr) samt en avgift för de träningar som varit.

Avanmälan efter 4:e träningsveckan: Ingen återbetalning sker. Kontakta kansliet om träningen måste avbrytas. 

 

Vid skada: Återbetalning enligt ovan villkor med undantag efter 4:e träningsveckan. Kontakta kansliet om träningen måste avbrytas och uppvisa läkarintyg för återbetalning

4. Vilka grupper finns?
Vi har väldigt många grupper i alla olika sektioner. Här finns länkarna till de olika grupperna.
 
 
 
 
 
5. Gruppen är fullbokad. Kan jag stå i kö?
Vi rekommenderar att anmäla sig till en grupp med lediga platser, eftersom vi har få avhopp. Självklart ska man inte anmäla sig till en grupp man redan innan vet att man inte vill gå i.
 
Föreningen stängde sitt kösystem sommaren 2017. Nu har vi alternativen  "Bevakning" på bokningssidans grupper >> och intresseanmälan >> som uppdateras inför varje läsår.
 
Bevakningsknappen fungerar så att du klickar på den fullbokade gruppen man är intresserad av. Om det blir avhopp från den gruppen så kommer det skickas ett automatiskt mail till alla som klickat på den och då är det först till kvarn att boka sig.
6. Vad ska barnen ha på sig när de tränar?
Regler angående vad man har på sig på träningarna

- Långt hår skall vara uppsatt
- Smycken ska vara borttagna
- Barfota (alternativt sockiplast på barngympagrupperna)
- Åtsittande träningskläder utan dragkedjor (detta på grund av säkerhetsskäl)
- Ta med vattenflaska

Märk alla vattenflaskor och kläder. Föreningen ansvarar ej för värdesaker.
7. Vad ska gymnasterna ha på sig när de tävlar?
Det kan skilja sig åt i de olika sektionerna.

Kvinnlig AG
- På Klubbtävlingar går det bra att tävla i tights/shorts samt ett linne/åtsittande T-shirt alternativt gymnastikdräkt.
- På Inbjudningstävlingar eller tävlingar hos andra föreningar ska man ha en gymnastikdräkt samt overall alternativt vit tröja och svarta långbyxor som överdragskläder. Vid dessa tävlingar används någon av föreningens tränings- eller tävlingsdräkter. Se dessa under flik föreningskläder >>.

På samtliga tävlingar skall långt hår vara uppsatt, smycken borttagna och vara barfota.

Manlig AG
När man börjar tävla så går det bra med svarta shorts och vit eller svart t-shirt. Sedan är det tävlingsdräkt som gäller. Tävlingskläderna går att beställa här nedan.

Truppgymnastik
Truppsektionen har flera uppsättningar av dräkter som gymnasterna får låna under tävlingsdagen. De flesta lag väljer även att gymnasterna ska ha tajts till dräkterna och då ska de köpas av varje gymnast (mer info skickas ut av respektive ledare).

Vissa av de äldre grupperna väljer att köpa in nya dräkter till laget och då behöver en del av kostnaden täckas av pengar från lagkassan eller genom avgifter från varje gymnast.
8. Vad innebär det att vara Stödmedlem?

Att vara stödmedlem hos Umeå Gymnastikförening handlar om att ge familjer med en tuff ekonomisk situation hjälp att betala avgiften för att träna gymnastik. Du bidrar även till föreningens utveckling och utbilda våra 50 unga ledare som är 18 år och yngre i ledarskap samt gymnastik.

 
Så här blir man stödmedlem!
2. Tryck sedan på fliken "Stödmedlem" och välj hur mycket du vill bidra med.
3. Genomför betalningen.
 
Att vara stödmedlem innebär inte någon förtur till en grupp.
9. Vart köper man räck- & ringskydd eller barrhandskar?
Det finns många företag som säljer dessa skydd men detta är en hemsida som används flitigt:
Barrskydd (Kvinnlig AG) >>



Det säljs inte genom föreningen utan sker mellan dig som privatperson och företaget.
10. Varför tränar inte alla grupper på Gymnastikens Hus?
Vi hyr Gymnastikens Hus av Umeå Kommun tillsammans med 7 andra föreningar. I Gymnastikens Hus prioriteras äldre tävlingsgrupper i Truppgymnastik och Artistisk gymnastik. Ju svårare övningar man göra desto större behov har man av Gymnastikens Hus och därmed har dessa grupper högre prioritet. Som nybörjare finns inget behov av en så avancerad hall mer än att det såklart är roligt.
 
Tidigare har vi inte haft någon annan hall för Artistisk gymnastik och därför har alla grupper hamnat där, men tanken är att i förlängningen kommer endast de grupper som är på högre nivå att träna på Gymnastikens Hus.
 
Gymnastikens Hus rymmer endast 100 personer, vilket också bidrar till att alla våra grupper inte får plats.
11. Vart köper jag föreningskläder och gymnastikdräkter?
Föreningen arrangerar en gång per termin en föreningsbeställning med föreningskläder och gymnastikdräkter. Vanligtvis är den öppen den andra och tredje veckan på både höstterminen och vårterminen. Inför den skickas det alltid ut ett mail med information om vad som finns, vart du lägger beställningen, sista beställningsdag och att det kan ta upp till 6 veckor innan kläderna kommer till kansliet som därefter ska sorteras.

 
Ladda ner Medlemsappen
Ladda ner Ledarappen
Sponsorer och samverkanspartner